Search
Marti 20 August 2019 15:53:06
  • :
  • :

Parenting la puterea mami!

Ackee – un fruct periculos de gustos

Ackee

Foto: flickr.com

Este fructul unui arbore (blighia sapida) originar din Africa de Vest tropicală (Camerun, Gabon, Sao Tome şi Principe, Benin, Burkina Faso, Coasta de Fildeş, Ghana, Guineea, Guineea-Bissau, Mali, Nigeria, Senegal, Sierra Leone, Togo). Fructul are forma unei pere şi, când este copt, trece de la culoarea verde la cea galbenă-portocalie şi se desface pentru a scoate la iveală 3 seminţe mari şi negre, înconjurate de o pulpă galbenă, cremoasă şi buretoasă, numită arili. Doar pulpa este comestibilă, restul fructului fiind otrăvitor, provocând crize grave de vomă şi hipoglicemie. Cel mai probabil fructul a fost adus din Africa în Jamaica, la mijlocul secolului al XVII–lea, cu o corabie de sclavi. De atunci a devenit un ingredient de bază în bucătăria jamaicană şi a altor bucătării caraibiene. Numele latin este dat în onoarea căpitanului Willian Bligh care a adus fructul din Jamaica în Marea Britanie şi l-a oferit spre studiu oamenilor de ştiinţă.

Atunci când nu este copt, fructul este otrăvitor. Seminţele acestuia conţin hipoglicin, o toxină ce poate produce o hipoglicemie gravă. Localnicii ştiu că nu trebuie să mănânce ackee din copac, ci să aştepte până când fructul cade singur, acesta fiind semnul că este copt şi nu mai reprezintă un pericol pentru sănătate.
Când este gătit, are o aromă şi o consistenţă asemănătoare unei omlete. Alături de carnea de peşte sărată, ackee este considerat una dintre cele mai savuroase preparate din întreaga zona a Caraibelor.

Fructul este bogat în proteine, fibre, carbohidrati, este plin de acizi grași (peste 50% din acizii grași sunt linoleic, stearic, palmitic), vitaminele B și C, zinc, fosfor, potasiu, calciu, fier, Omega 6. Ackee nu conţine colesterol sau grăsimi saturate.

pulpa cu samburi 1

Foto: meghantelpner.com

 

Beneficiile consumului de ackee:

  1. reduce nivelul colesterolului și păstrează valorile normale.
  2. ajută la dezvoltarea şi creşterea normală a organismului.
  3. reduce riscul de boli de inimă.
  4. reglează tensiunea arterială.
  5. reduce riscul de diabet zaharat de tip 2.
  6. ajută la pierderea sau menţinerea greutăţii.
  7. reduce semnificativ riscul de constipaţie.
  8. ajută la repararea cartilajului.
  9. păstrează celulele pielii sănătoase.
  10. ajută la prevenirea malformaţiilor congenitale.
  11. tratează boli precum edemul și epilepsia.
  12. ajută la prevenirea hipotermiei.
  13. tratează cariile dentare.
  14. ajută în tratamentul împotriva paraziților.
  15. tratează malaria.
  16. reduce febra.
  17. ajută la buna funcţionare a creierului.
  18. tratează ulcerele.
  19. calmează durerea de cap.
  20. ajută în tratamentul conjunctivitei.
  21. tratează răcelile şi febra.
  22. controlează dizenteria.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

eighty − = seventy nine

LogoMAMI_2014_H

Mami, mami, hai cu noi!

Dacă îți place ce facem, dă-ne like cu drag!

×