sâmbătă,noiembrie 27, 2021

10 alimente la care nu v-aţi gândit că pot afecta sănătatea dinţilor

foto: dublinbraces.ie

10 alimente la care nu v-aţi gândit că pot afecta sănătatea dinţilor
foto: dublinbraces.ie

Sănătatea dinţilor este extrem de importantă în special la cei mici. Chiar dacă în zilele noastre a avaea un zâmbet frumos nu mai este atât de dificil, datorită multiplelor tehnologii care pot face minuni cu dinţii noştri, sau a implanturilor care pot să ne ofere dinţi noi-nouţi, ei bine aceste metode nu sunt însă cele mai bune pentru sănătatea noastră. Şi nici pentru buzunarul nostru! Nimic din ce putem obţine în mod artificial nu poate fi la fel de benefic petru sănătatea noastră ca ceea ce ne oferă natura.

Aşadar, este mult mai uşor să prevenim decât să tratăm.

Iar faptul că dinţii de lapte se schimbă, nu înseamnă că aceştia pot fi cariaţi. Cariile dinţilor de lapte vor afecta şi sănătatea dinţilor definitivi ce nu au crescut încă.

Aşadar, aveţi grijă de dinţii copiilor voştri încă de la apariţia lor. Despre igienă lor şi cum îi învăţăm pe cei mici îşi îngrijească dinţii, am mai povestit aici: https://mamistietot.ro/cum-l-am-ajutat-pe-cel-mic-sa-isi-spele-dintii/

Ceea ce trebuie să ştiţi în afară de igiena şi îngrijirea lor corectă este că există câteva alimente ce trebuiesc evitate din alimentaţia celor mici.

Pe lângă clasicele dropsuri, caramele, sucuri acidulate, acadele, mai există şi alte alimente care pot afecta dintîi…şi la care poate nici nu v-aţi aştepta.

  1. Mierea – un alimnent sănătos şi gustos, dar şi extrem de dulce, poate provoaca carii dentare, având acelaşi efect ca şi zahărul în acest caz. Prin urmare este bine că după consumul de miere să spălaţi repede gura, sau să o clătiţi abundent.
  2. Fructe proaspete cu un conţinut bogat de apă sunt cu adevărat benefice pentru sănătatea orală. Nu putem spune însă acelaşi lucru şi despre fructele uscate. Dacă mai sunt şi confiate, problema se agravează şi mai tare. Particulele de zahăr foarte fine se lipesc de dinţi şi astfel ajută la formarea cariilor dentare.
  3. Fructele de pădure, sunt extrem de benefice pentru organism prin conţinutul lor bogat de vitamine şi antioxidanţi. Totodatada însă, au şi un conţinut bogat de colorant natural, foarte puternic, care poate pată dinţii. Aşadar pentru a fi siguri că nu veţi întâmpina astfel de probleme, după ce aţi consumat acest fructe, spălaţi dintîi sau clătiţi-i abundent cu apă.
  4. Acelaşi efect pot avea sucurile de fructe, în special struguri, cireşe, rodie sau portocale roşii, care sunt foarte pigmentate şi pot provoca pete. Cel mai bun truc pentru a profita totuşi de beneficiile acestor sucuri, este de a le bea cu paiul, limitând astfel contactul dintre băutură şi dinţi.
  5. Tot în această categorie intră oţetul balsamic. Partea bună este însă că acesta, consumat împreună cu salată verde, nu mai este un pericol pentru sănătatea dentară, întrucât salata verde are capacitatea naturală de a forma un film protector pe dinţi.
  6. Sfecla roşie, o excelentă sursă de nutrienţi, este şi o excelentă sursă de colorant natural care ar putea provoca o pată trainică pe hainele voastre. Exact acesta va fi însă şi efectul pe care îl va avea şi asupra dinţilor voştri. După consumul ei, clătiţi abundant gura sau spălaţi dinţii.
  7. Sosul de roşii, ketchupul, sosul barbeque…sunt în general iubite de toţi, de la mic la mare. Conţinutul lor mare de zahăr şi uneori de coloranţi alimentari, le face însă să între în categoria alimentelor ce nu trebuiesc folosite în exces, pentru că pot genera multe probleme dentare.
  8. Murăturile, prin aciditatea lor ridicată ajută la deschiderea porilor smalţului dentar, permiţând foarte uşor carierea lor.
  9. Gheaţă – chiar dacă poate părea de necrezut, această poate afecta dintîi. Substanţele şi alimentele prea reci pot distruge smalţul şi pot face dintîi mai sensibili.
  10. Alimentele crocante gen: chipsuri, biscuiţi, pâine prăjită pot fi extrem de dăunătoare pentru dinţi, rămânând pentru perioade lungi de timp prinse între dinţi. Mai mult, carbohidraţii conţinuţi (valabil şi în cazul pastelor sau pâinii) pot persista în gură şi descompune în zahăruri. Ca şi în cazul bomboanelor, bacteriile se hrănesc cu aceste zahăruri şi produc acizi ce duc la formarea cariilor dentare.

Este greu, şi uneori chiar nebenefic să excludem din alimentaţie toate aceste alimente. Putem însă fie să moderam consumul lor, fie să îi învăţăm pe cei mici să îşi cureţe gura după consumarae lor.

Iar în cazul dulciurilor gen: ciubuce, cicolată, nuga, bomboane, atât de adorate de cei mici, dar care pot provoca ravagii la nivelul dinţilor prin conţinutul lor mare de zahăr şi de coloranţi ii putem învăţa pe cei mici să le mănânce ronţăindu-le şi nu ţinându-le în gură pe termen lung. Aşa contactul dinţilor cu ele va fi diminuat şi astfel vor scădea şansele de afecţiuni dentare. Iar după consumare, spălarea dinţilor sau cel puţin clătirea abundentă a gurii este obligatorie.

Toate acestea sunt valabile atât pemtru cei mici cât şi pentru cei mari…pentru că nu este niciodată prea târziu să învăţăm să avem grijă de sanatatatea dinţilor nostril!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *