bamele
Foto: gagclip.com

Cu toate că răspândirea bamelor nu este documentată, se pare că planta este aparent originară din Etiopia iar proprietăţile ei medicinale sunt binecunoscute încă din anul 1500. Egiptenii și maurii din secolele XII-XIII foloseau denumirea arabă a plantei, ceea ce sugerează o origine orientală. Din Arabia, planta s-a răspândit pe malurile Mediteranei și spre est. În secolul al XVII-lea planta a fost semnalată în Brazilia şi un secol mai târziu, în zona Philadephiei.

Bama este cultivată în zonele tropicale și temperate mai calde, pentru fructele sale fibroase care au forma unor păstăi verzi cu semințe rotunde, albe. Fructele sunt culese necoapte (lungime sub 10 cm) și mâncate ca legume. Frunzele pot fi folosite la îngroșarea supelor.

Populare în bucătăria egipteană, arabă şi indiană, bamele sunt cultivate la scară redusă în România, în zonele sudice. Deşi aceste legume cu aspect ciudat au numeroase beneficii pentru sănătate, românii nu ştiu încă să le folosească în sezon (vara) iar meniurile restaurantelor noastre le ignoră pe nedrept. E timpul să învăţăm să le folosim! Merită un loc de cinste într-un meniu sănătos!

 

Lunguieţe şi verzi ca nişte castraveţi, bamele sunt vegetale foarte nutritive. Pe lângă faptul că sunt sărace în calorii, sunt bogate în vitamine şi minerale: A, C, B1, B2, B6, B9, acid folic, tiamină, calciu, fier, zinc, fibre, riboflavină, betacaroten, potasiu şi magneziu.

 

 

Beneficiile consumului de bame:

  1. elimină toxinele prin filtrarea ficatului şi, graţie proprietăţilor laxative, curaţă intestinul gros.
  2. curăță intestinul gros (conțin mucilagii solubile care stimulează tranzitul intestinal și diureza).
  3. calmează  simptomele colonului iritabil (are efecte laxative)
  4. reglează colesterolul, acidul biliar și elimină toxinele metabolizate de organism (mucilagiul absoarbe excesele de colesterol, bilă și toxine, eliminându-le prin scaun).
  5. previne constipația și balonarea.
  6. tratează inflamaţia plămânilor.
  7. adjuvant în tratamentul ulcerului.
  8. previne cancerul de colon și totodată este adjuvant în lupta împotriva acestuia.
  9. sporeşte eficacitatea probioticelor.
  10. previne arteroscleroza.
  11. reduce riscul apariției diabetului; mucilagiile și fibrele reglează absorbția zahărului în intestinul subțire.
  12. reduce riscul apariției bolilor cardiovasculare.
  13. menține sănătatea sistemului ocular, a pielii și membranelor.
  14. previne apariția cataractei.
  15. ajută la dezvoltarea tubului neural al fătului.
  16. protejează organismul împotriva agenților infecțioși și a radicalilor liberi.
  17. adjuvant în tratamentul infecțiilor pulmonare, a afecțiunilor respiratorii (traheită, bronșită, astm, tuse, apnee)
  18. combate obezitatea, ajută în curele de slăbire.
  19. adjuvant în tratamentul bolilor de rinichi.
  20. hidratează tractul digestiv prin intermediul mucilagiilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *