cartofi
Foto: supertoinette.com

 

Cunoscuţi încă din perioada precolumbiană, cartofii îşi au originea în America de Sud, regiunea Munților Anzi.

Cercetarile arheologice efectuate în ruinele antice din Peru si Chile au scos la iveala urme de cartofi datând din secolul al V-lea i. Hr. Incaşii adorau cartofii şi îi cultivau pentru hrana zilnică. De multe ori îşi făceau rezerve de cartofi pe care le îngropau pentru a beneficia în anii de foamete.

În secolul al XVI-lea, exploratorii spanioli au adus cartoful, din America de Sud, în Europa, unde, iniţial, a fost plantat mai mult pentru decor, având nevoie de doua secole pentru a deveni plantă de cultură pentru alimentaţie.

Valoarea nutritiva a cartofului a fost recunoscută, cu adevărat, în secolul al XVIII-lea, datorită farmacistului Antoine- Augustin Parmentier, care, în timp ce se afla în închisoare recomanda acest aliment pentru a rezolva problemele create de foametea care făcea ravagii in Europa vremii.

La început se credea despre cartof că este toxic. Primele ţări care au început să consume cartofi au fost Spania şi Italia. Franţa a introdus şi ea cartoful pentru a rezolva o criză de alimentaţie naţională.

 

După orez, grâu și porumb, cartofii reprezintă a patra sursă de energie alimentară.

Cartofii sunt cultivați în peste 120 de țări și sunt consumați zilnic de peste un miliard de oameni.

Cele mai mari producatoare de cartofi sunt China, Rusia, India, SUA şi Ucraina.

Cartoful este a treia sursă importantă de hrană pentru planetă şi ar putea contribui semnificativ la asigurarea hranei şi reducerea sărăciei în ţările în dezvoltare.

Cortoful este bogat în fibre, proteine, minerale şi vitamine – fier, potasiu, magneziu, vitamina C şi vitamina B.

 

Beneficiile consumului de cartofi:

  1. previne tulburările de memorie şi de atenţie.
  2. redă pielii elasticitatea şi diminuează ridurile.
  3. reglează tensiunea arterială.
  4. protejează ADN-ul.
  5. previne bolile cardivasculare.
  6. ajută la menţinerea articulaţiilor şi a osaturii.
  7. menţine un sistem digestiv sănătos.
  8. eficient în arsuri, degerături, crăpături ale pielii, ulceraţii, edeme.
  9. ajută la scaderea valorii totale de colesterol din sânge, scăzând astfel riscul apariţiei bolilor de inimă.
  10. ajută în problemele cu somnul, mişcarea musculară şi cu memoria.
  11. previne formarea de celule canceroase din mutaţiile ADN-ului.
  12. ajută la prevenirea constipaţiei şi la menţinerea unui tract digestiv sănătos.
  13. ajută la prevenirea deteriorării pielii cauzate de soare, poluare şi fum.
  14. sucul de cartofi combate migrenele şi constipaţia.
  15. sucul de cartofi este adjuvant în tratamentul gastritei şi al ulcerului.
  16. sucul de cartofi calmează şi cicatrizează mucoasele digestive.
  17. sucul de cartofi cruzi este indicat pentru tratarea artritei, hepatitei, litiazei biliare, hemoroizilor şi scorbutului.
  18. ceaiul de coji de cartofi este foarte bun pentru tratarea hipertensiunii, ca antitumoral, antireumatic şi antioxidant.
  19. cojile de cartofi fierte, sub formă de cataplasme, au efecte cicatrizante.
  20. recomandat în curele de slăbire şi ca adjuvant în tratamentul infecţiilor urinare.
  21. recomandat pentru combaterea anemiei.
  22. are efecte anti-îmbătrânire.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *