Câtă cafea bea adolescentul tău?

Câtă-cafea-bea-adolescentul-tău
Foto: femmeactuelle.frjpg

Supradozajul de cafea poate fi extrem de dăunător atât pentru adulţi, cât, mai ales, pentru tineri. Cafeina prezentă în diverse băuturi poate avea, în cantităţi mari, efecte negative nebănuite.

Ceea ce este mai prost e că se poate găsi şi cafeină pură, vândută sub formă de pudră, care poate fi folosită şi în cosmetică. O lingură are efectul a 25 de ceşti de cafea. Nu de mult, un adolescent american de 18 ani a murit după ce a consumat o supradoză de cafeină pudră. Iar acest caz nu este izolat.

Este adevărat că această substanţă are un real efect stimulant asupra sistemului nervos şi a celui cardio-vascular. Cafeina acţionează împotriva stării de oboseală provocând o stimulare energetică chiar şi asupra muşchilor. Dar dacă în doze normale te ajută, odată ce depăşeşti o anumită cantitate cafeina poate produce efecte neplăcute, cum ar fi tulburări de somn, creşterea tensiunii arteriale, tahicardie sau tulburări cardiace. Or, cafeina pură fiind dificil de dozat, poate declanşa accidente, indiferent de vârstă.

12 Câtă cafea bea adolescentul tău

Supradozajul dăunează

În prezent vânzarea de cafeină pură pudră nu este reglementată. Pe internet găseşti firme care vând, în principal pentru domeniul cosmeticii şi al îngrijirii corporale. Un pliculeţ de 10 g costă cam 12 lei. Nu trebuie însă ignorate nici celelalte produse care conţin cafeină, cum ar fi băuturile energizante sau cola.

Savanţii elveţieni atrag atenţia că adolescenţii care beau prea multă cafea, trei cutii de băuturi energizante sau o sticlă mare de cola zilnic, ar putea avea un somn profund redus semnificativ, lucru care le poate afecta creierul.

Oamenii de ştiinţă occidentali se declară îngrijoraţi de faptul că, consumul de cofeină în rândul adulților tineri a crescut cu peste 70% în ultimii 30 de ani.

Ce cantitate de cofeină este prea mult?

Aici depinde de mulţi factori. De felul cafelei, de sex, vârstă, moştenirea genetică. Un studiu, realizat de Health Canada, a ajuns la concluzia că un adult poate consuma până la 400 mg de cafeină pe zi, fără să sufere efecte negative, cum ar fi anxietatea sau probleme cardiace.

Doza medie recomandată pentru o femeie însărcinată este de 200 mg, iar pentru un copil de 10 ani aceasta nu trebuie să depăşească 75 mg pe zi. O doză fatală de cofeină este considerată a fi în jur de 10 g, echivalentul a aproximativ 75 de ceşti de cafea sau 120 de doze de băuturi energizante consumate în decurs de câteva ore.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *