Copiii manechin
Foto: glamourparis.com

În zilele noastre tot mai multe mame sunt încântate să-şi vadă copiii pe podiumuri, în reclame sau la televizor. Nu este greu ca cel mic să devină model sau manechin chiar de când e bebeluş. Poate ai fost şi tu, deja, la un casting. Te-ai gândit, însă şi la reversul medaliei? Specialiştii îţi atrag atenţia asupra unor posibile riscuri pentru cel mic.

Pozează pentru diverşi creatori sau produse. Îi poţi vedea la metrou, pe pereţii clădirilor, în reclame pe tv sau pe marile ecrane. Copiii din publicitate sunt peste tot. Ce îi mână pe unii părinţi să accepte să-şi vadă progenitura manechin? Şi ce consecinţe există pe temen lung?

 

Motivaţii multiple

Când mamele aleargă la castinguri cu bebe de doar câteva luni în ideea că va fi ales pentru o reclamă, ea are, desigur, motivele ei, dar nu înseamnă că sunt şi bune. Specialiştii spun că aceste motive sunt de obicei lucrative. Este un domeniu unde se fac bani destul de uşor. Pe locul doi există o nevoie de a-şi satisface narcisismul măcar prin intermediul copiiilor. O altă categorie, cea mai mare, este a mamelor care doresc să arate lumii „a şaptea minune a lumii”. Toate aceste motive sunt mai mult sau mai puţin conştiente şi se pot cumula.

Riscuri pentru copii

Specialiştii constată că numărul firmelor de casting şi al candidaţilor a crescut de câteva ori de-a lungul anilor. Copiii sunt din ce în ce mai prezenţi în reclame, chiar dacă nu prezintă neapărat produse care li se adresează lor, sau în prezentări de modă. Aici există în primul rând riscul instrumentalizării şi al respectului intimităţii copilului care este fotografiat şi filmat în diverse posturi. Apoi există şi riscul rănirii narcisiste. Exisă apoi mulţi chemaţi, puţini aleşi. Imaginaţi-vă cum se simte o mamă al cărui copil a fost respins la un casting, unde a fost ales copilul vecinei, sau al prietenei… Devine frustrată, îi poate scădea stima de sine pentru copil care nu a fost la înălţimea aşteptărilor ei. Nu trebuie trecut cu vederea nici stresul. Să te confrunţi de la o vârstă fragedă cu universul sau spiritul competiţiei, cu criteriile de selecţie subiective, nu sunt situaţii fără urmări. Chiar şi în cazul reuşitei.

manechini copii
Foto: lmhmag.com

 

Un factor de împlinire?

Copiii constituie o ţintă importantă pentru specialiştii în marketing fiindcă ei influenţează puternic deciziile de cumpărare ale părinţilor. Devenind în acelaşi timp actor şi obiect de consum, copilul se poate împlini oare? Specialiştii nu prea cred: „Sportul acţionează asupra dezvoltării corporale a copilului, muzica asupra creativităţii iar lectura asupra intelectului. Modelingul nu are nici o funcţie…” spun aceştia. Chiar dacă par retrograzi, aceştia insistă asupra consecinţelor suprainvestirii în corp, în detrimentul spiritului, al imaginarului. Dar, sunt foarte aproape de adevăr. Nici nu e greu de observat ce consecinţe are asupra copiilor viaţa artistică începută mult prea devreme. Puţini sunt cei care o iau pe calea cea bună. De meditat!

 

Când copiii vor

Înainte de 10 ani, părinţii sunt cei care hotărăsc pentru ei. Între 14-15 ani, deja copiii decid singuri, împinşi de reclame, reviste, tv, filme, pe scurt de media. Tentaţia de a fi văzut şi apreciat, de a câştiga bani relativ fără efort, este mare.

Ce poţi face ca părinte? În loc să-l încurajezi sau să îl opreşti e bine să supraveghezi îndeaproape această orientare, atât din punct de vedere moral, cât şi al integrităţii fizice, spun specialiştii. E bine să fii vigilentă şi să-i însoţeşti atât cât este posibil pentru a-l sfătui şi proteja.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *