Cum îl faci să înţeleagă noţiunile contrare

Cum îl faci să înţeleagă noţiunile contrare

Chiar dacă aceste cuvinte fac parte din limbajul cotidian, învăţarea lor de către cei mici nu este simplă. De fapt, pentru a înţelege că două cuvinte sunt opuse, copilul tău va trebui să fie mai întâi capabil să compare obiectele respective.

De aceea, când compari caracteristicile a două obiecte, îl vei ajuta mai mult pe cel mic să înţeleagă noţiunile contrare. De exemplu: „Păpuşa este mică, ursul este mare.” Activităţile de zi cu zi sunt, de altfel, un excelent mijloc de a-l face pe cel mic să descopere noţiunile contrare. Iată cum procedezi, în funcţie de vârstă.

 

De la 0 la 12 luni

Chiar dacă nu vorbeşte încă, utilizează, când te adresezi celui mic, cuvinte şi antonimele lor în timpul activităţilor cotidiene, cu scopul de a se familiariza cu conceptul contrariilor. Iată câteva exemple pe care le poţi utiliza.

  • când bebe se află pe masa de schimbat scutecele, ridică-l spunându-i: „hai, sus”, iar coborându-l: „hai, jos”. Repetând din când în când, îl vei face să înţeleagă sensul acestor două cuvinte.
  • când eşti în parc, foloseşte aceste expresii când se dă în balansoar. Este o altă ocazie, concretă, care îl va ajuta să înţeleagă sensurile „sus-jos”.
  • în timp ce vă jucaţi, arată-i lui bebe animale din pluş de diferite grosimi şi numeşte-le, adăugând şi adjective: „Priveşte micul iepuraş. Iată ce mare este elefantul” sau „ Iepurele are urechile lungi. Pisica are urechile scurte.”

 

Între 1 şi 3 ani

La această vârstă, cei mici încep, în general, să utilizeze adjective calificative, precum moale, cald, murdar, bun, mare şi mic. Totuşi, ei cunosc şi altele, fiindcă înţeleg cuvintele cu mult înainte de a le folosi.

Chiar dacă este normal ca cel mic să nu înţeleagă încă noţiunea de antonim, comparând obiectele îl familiarizezi cu acest concept. Iată câteva sugestii.

  • când îi faci baie, oferă-i diverse produse de diferite dimensiuni, încurajându-l să verse apă dintr-un recipient în altul. Profită de acest joc pentru a face comparaţii (ex. un vas mic, un vas mare; puţină apă, multă apă). Arată-i obiecte care plutesc sau care curg, pentru a-i explica noţiunile de uşor şi greu. Baia îl poate ajuta să descopere şi alte cupluri de contrarii: curat-murdar, uscat-ud, sub apă-pe apă, închis-deschis, mult-puţin, cald-rece, plin-gol.
  • când eşti într-un magazin, pune-l să răspundă diferitelor întrebări legate de produse: „Îngheţata e caldă sau rece? Sticla de suc e plină, sau goală? sau „ Brânza e moale, mărul e tare.”
  • dacă cel mic înţelege deja aceste concepte de bază, poţi utiliza noţiuni mai complexe, cum ar fi dulce-sărat sau neted-grunţuros. Când gustă, vede, atinge şi compară alimentele, ascultând descrierile tale, copilul dezvoltă capacitatea de înţelegere a noilor concepte. De exemplu, mărul este neted, kiwi este grunţuros. Saleurile sunt sărate, dar ciocolata e dulce.

cos jucarii

Către 3 şi 5 ani

La această vârstă în mod normal copilul înţelege noţiunile opuse. Pentru a-l ajuta să-şi perfecţioneze înţelegerea, explică-i cuvintele şi conceptele noi, în diferite situaţii: când se îmbracă, când mănâncă, când se joacă etc. De exemplu:

  • îi explici noţiunile cu ajutorul hainelor: un ciorap scurt, un ciorap lung, o bluză nouă, o bluză veche.
  • îl pui să sorteze jucăriile după dimensiuni, punîndu-le pe cele mici într-un coş şi pe cele mari în altul. Mai poţi încerca să-l pui să sorteze animalele după mediul în care trăiesc: sălbatice şi domestice.

 

 

Cu siguranţă ai şi tu alte idei, poate chiar mai bune. Pune-le în aplicare!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *