Fereşte-te de stres ca să eviţi depresia!

Chiar dacă stresul este o reacţie naturală a organismului, care constă în adapatarea la agresiunile mediului, gestionarea lui corectă te poate ajuta să depăşeşti consecinţele nefaste ce pot apărea. În multe situaţii, scăpat de sub control, stresul se poate transforma în depresie.

Fereşte-te-de-stres-ca-să-eviţi-depresia!

Depresia afectează în medie trei milioane de persoane, dintre care câteva sute de mii suferă de forme cronice. De obicei femeile sunt mai afectate decât bărbaţii. Printre cauze, după cum am spus, se numără şi stresul. Specialiştii estimează că aproximativ o persoană din cinci are cel puţin un episod depresiv în viaţă sub formă de stres. În plus, după un alt studiu recent, stresul de la locul de muncă determină apariţia tulburărilor psihologice la persoane cu o sănătate bună până atunci.

Care este legătura dintre stres şi depresie

Dacă o persoană este supusă zilnic şi intens unor situaţii stresante, va produce aproape continuu hormoni (adrenalină şi cortizol). Fabricarea excesivă a acestor hormoni are consecinţe nefaste asupra sistemului nervos: excesul de cortizol (cauzat de un stres repetat) va bloca creşterea de noi neuroni în hipocâmp, zonă a creierului cunoscută că acţionează asupra dispoziţiei. Cortizolul va tulbura comunicarea între neuroni blocând receptorii stimulaţi de către serotonină, moleculă care intervine în stările de dispoziţie. Un proces care pe termen lung conduce la depresie.

Care sunt semnalele de alertă

Dacă eşti supusă unui stres important, iată câteva simptome revelatoare care pot conduce la depresie:

–      stare generală de oboseală, dispoziţie proastă

–      schimbare bruscă de dispoziţie, crize dese de plâns

–      nelinişte, angoasă, panică

–      dureri de cap, lipsă de chef

–      amnezie, dificultăţi de concentrare, indecizie

–      absenţă frecventă de la locul de muncă, scăderea productivităţii

–      impresia de a fi copleşită, pierderea simţului umorului

Alte efecte nefaste

Stresul poate fi şi o sursă de oboseală, dureri de ap, tulburări de somn… Poate afecta şi sistemul digestiv (constipaţii, spasme, balonări). Stresul poate tulbura şi funcţionarea gladei tiroide, poate diminua rezistenţa sistemului imunitar sau provoca reacţii alergie. Efectele asupra hipertensiunii şi maladiilor sunt cunoscute de multă vreme.

Nu ceda!

Deşi cauzează atâtea tulburări, stresul poate fi şi pozitiv. El asigură energie şi rezistenţa necesară pentru a face faţă diferitelor situaţii. Fiind atentă la semnele stresului şi ale depresiei le vei gestiona fără să cedezi panicii. Ascultă semnalele corpului tău şi ţine cont de ele şi nu vei avea probleme.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *