Hrişca-un-aliment-fără-gluten

Se pare că hrişca a fost „domesticită” şi cultivată pentru prima oară în Asia de sud-est, acum circa 8000 de ani. A cunoscut o ascensiune rapidă în Extremul Orient şi în Asia Centrala. Alte păreri susţin originea ei în Tibet. În Balcani, hrişca a apărut cu circa 6000 de ani în urmă. Creşte pe terenuri puţin fertile, chiar acide, dar care trebuiesc bine drenate şi nu îi priesc zonele cu temperaturi ridicate.

În Japonia, hrişca este la mare preţ, fiind o adevărată artă să se prepare taieţeii soba de diferite dimensiuni. Korea este un alt mare consumator de hrişcă, din făină fiind obţinute nenumărate tipuri de tăieţei, supe şi jeleuri. Hrişca este un aliment popular şi tradiţional în ţări precum Rusia, Ucraina, Franţa şi Polonia. La noi, cea mai mare căutare o are în Bucovina, unde este un ingredient tradiţional pentru sarmale.

Hrişca este bogată în vitaminele E, B1 şi B2, dar şi în proteine, carbohidraţi, fibre, fosfor, magneziu, cupru, zinc, mangan, seleniu şi fier. Conţine elemente nutritive care protejează organismul de factorii externi şi îl fortifică mai ales în sezonul rece şi la începutul primăverii.

 

Beneficiile consumului de hrişcă

  1. menţine nivelul de glucoză din sânge în limitele normale, ceea ce ar reprezenta nu numai o alternativă alimentară dar şi un supliment „medical” pentru diabetici.
  2. previne instalarea diabetului de tip II.
  3. are rol în creşterea secreţiei unui neuromediator – dopamina – cu rol în combaterea depresiei.
  4. previne apariţia şi împiedică evoluţia ischemiei cardiace, dar şi a tromboflebitei.
  5. curăţă ficatul şi bila.
  6. mineralele şi vitaminele din boabele de hrişcă scad probabilitatea de a face numeroase forme de cancer (cancer gastric, pulmonar, esofagian sau colo-rectal).
  7. stabilizează valorile tensiunii arteriale.
  8. încetineşte îmbătrânirea. Având o combinaţie unică de substanţe cu efect antioxidant, protejează celulele de degradare şi îmbătrânire prematură.
  9. favorizează producerea de bifidobacterii şi stimulează activitatea bacteriilor bune din tubul digestiv, fiind considerată de anumiţi cercetători un aliment probiotic.
  10. îmbunătăţeşte capacitatea de reţinere şi memorare.

 

 

foto: photos-gratuites.org

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *