Nucile si beneficiile lor

Nuca este printre alimentele naturale cele mai bogate in calorii si, totodata, cele mai complete din punct de vedere nutritiv.  Secreta o cantitate impresionanta de iod, iar fructele sale sunt adevarate bombe energetice. Datorita cantitatii mari de iod pe care o degaja prin frunze nu este indicata odihna si relaxarea la umbra nucului.
Au fost, inca din timpuri stravechi asociate cu intelectualii deoarece forma lor seamana cu cea a creierului. Acum stim insa, ca pe langa aceasta, ele sunt pline de factori care ajuta la pastrarea unei sanatati optime. Nucile contituie o bogata sursa de energie, continand multi nutrienti, antioxidanti si vitamine esentiale pentru o buna functionare a organismului.
Miez-de-nuca
Nucile, fructele cu cel mai bogat continut de cupru si zinc, se recomanda persoanelor care sufera de artroze, reumatism, anemii, tuberculoza  sau afectiuni ale pielii, dar si celor care vor sa manance mai putina carne, deoarece contin cam aceeasi cantitate de proteine ca si aceasta.

Exista peste 40 de varietati de nuci, insa cele mai populare 3, cultivate pentru consum sunt nucul englezesc, nucul negru si nucul alb. Acestia sunt intalniti in special in tari ca Statetele Unite, Franta, Turcia, China si tara noastra.

Fructele sunt gata sa fie recoltate in luna August, atunci cand coaja groasa incepe sa crape si sa scoata la lumina nucile invelite in stratul subtire. Fiecare nuca are o forma sferica, fiind de marimea unei lamai medii, cu greutatea de 10-15 g incluzand miezul.

Beneficii pentru sanatate

  • Nucile contituie o bogata sursa de energie, continand multi nutrienti, minerale, antioxidanti si vitamine esentiale pentru o buna functionare a organismului.
  • Mamele care au mancat 3 nuci mai mult de o data pe saptamana au dat nastere de asemenea la copii care aveau un risc de 25% mai scazut de a face astm sau alte alergii fata de restul copiilor. Per total ratele alergiilor au fost in mod notabil mai scazute in cazul copiilor nascuti de mamele care au consumat mai multe nuci, decat cei ai mamelor care mancau mai putine nuci sau nu mancau deloc.
  • Sunt extrem de bogate in acizi grasi monosaturati (aprox 72%), cum este acidul oleic si o excelenta sursa de acizi grasi esentiali de omega 3 ca acidul linoreic, acidul alfa linoreic(ALA) si acidele arachidonice. Introducerea regulata in meniu a nucilor ajuta la reducerea colesterolului negativ si la cresterea nivelului de colesterol pozitiv, benefic pentru organism. Studiile au scos in evidenta ca dieta mediteraneana, bogata in acizi grasi de omega 3 ajuta la prevenirea bolilor arterelor coronariene si a infarctului prin favorizarea profilului unui sange sanatos
  • Doar 25 de grame de nuci contin peste 90% din DZR de acizi grasi omega 3. Studiile au indicat ca acestia, in virtutea actiunii anti inflamatoare ajuta la scaderea riscului de aparitie a hipertensiunii, a bolilor coronariene ale arterelor si a cancerului la san, colon si prostata precum si a infarctului.
  • Nucile sunt bogate in substante fito-chimice, care isi aduc aportul la activitatea anti-oxidanta, incluzand melatonina, acidul ellagic, vitamina E, carotenoidele, si compusii poli-fenolici. Aceste substante ajuta organismul sa lupte impotriva cancerului, inflamatiilor, bolilor neorologice si imbatranirii.
  • Sunt o sursa foarte buna de vitamina E, bogate in special in gamma-tocopherol, continand nu mai putin de 21g/100 grame din aceasta substanta. Vitamina E este un puternic antioxidant solubil gras, necesar pentru mentinerea membranei mucoase la nivel celular si a pielii, protejand-o de actiunea radicalilor liberi.
  • Contin mai multe complexe de vitamina B cum sunt riboflavina, niacinul, thiaminul, acidul pantothenic, vitamina B-6, si acid foliar.
  • Constituie o bogata sursa de minerale, ca mangan, cupru, potasiu, calciu, fier, magneziu, zinc si seleniu. Cuprul este un co-factor vital pentru multe enzime incluzand cytochrome c-oxidase si superoxide dismutase (alte minerale ce functioneaza ca si co-factor sunt manganul si zincul).
  • Acesta din urma este un co-factor in multe enzime care regleaza cresterea si dezvoltarea, productia de sperma, digestia si sinteza acidului nucleic. Seleniul este un micro-nutrient care functioneaza pe post de co-factor pentru enzime anti-oxidante cum sunt glutathione peroxidases.
  • Uleiul de nuci are o aroma specifica, avand puternice proprietati astringente, protejand pielea de a deveni uscata. Este utilizat in gatit ca ulei de baza si transport („carrier or base oil”), in medicina traditionala, masajul terapeutic, aromaterapie, industria farmaceutica si cosmetica.

Nuca este un ingredient excelent pentru o multime de preparate culinare si este din ce in ce mai apreciata, datorita aromei speciale si inconfundabile. Cu ajutorul acesteia, puteti pregati dulciuri (prajituri, cozonaci, biscuiti, ciocolata, inghetata), produse de panificatie (paine, chifle) sau mancaruri rafinate.

Recomandarea specialistilor este ca nucile sa fie consumate in cantitati moderate si ca inlocuitori pentru alimente bogate in grasimi saturate (carne, branza). Sunt preferate de vegetarieni si raw vegani.

Consumarea unui pumn de nuci in fiecare zi va va furniza necesarul de minerale, vitamine si proteine.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *