Warning: array_key_exists() expects parameter 2 to be array, null given in /home/mamistietot/public_html/wp-content/plugins/af-companion/inc/demo-importer.php on line 78
Nutrienţii necesari pentru creştere – Mami Stie Tot

Nutrienţii necesari pentru creştere

Cu toţii suntem de acord că cei mici trebuie să mănânce „bine” pentru a se dezvolta armonios. Dar cum se traduce cuvântul bine, adică ce ar trebui să conţină meniul lor zilnic pentru a fi cu adevărat sănătos?

Copiii au perioade când mănâncă mai puţin. Adesea strâmbă din nas când le punem în faţă feluri de mâncare noi. Uneori refuză anumite grupe de alimente, consumând doar ce le place. De fapt, iată ce nutrienţi sunt absolut necesari unei alimentaţii sănătoase.

Nutrineţii sunt substanţele de bază care nu ar trebui să lipsească din meniul zilnic al copiilor noştri. Aceştia se împart în şase categorii:

  • glucide
  • lipide
  • proteine
  • apă
  • vitamine
  • săruri minerale

 

Pe lângă energia pe care ne-o furnizează, nutrienţii conţin elemente esenţiale creşterii şi sănătăţii, pe care corpul nostru nu-i poate produce, dar pe care-i găsim în hrană.

 

Glucidele

Găsim glucide în multe alimente. Acestea ne furnizează cam 60% din energia necesară. Glucidele se găsesc în alimentele care conţin zahăr rafinat. Acestea însă nu posedă nutrienţi de calitate. Glucidele bune se află în: pâine, cereale, feculente (cartofi, orez, paste, griş), în anumite legume (morcovi, sfeclă), în legume uscate (mazăre, fasole, linte).

 

Copiii prematuri, nou-născuţii şi copiii mici au nevoie de mai multe glucide decât un adult. Acestea le furnizează energie şi au un rol important în utilizarea materiilor grase.

 

Lipidele

Această categorie cuprinde grăsimile. Ele furnizează o cantitate de energie de două ori mai mare decât glucidele şi proteinele. Favorizează absorbţia anumitor vitamine. Iată principalele surse de lipide: uleiurile şi găsimile vegetale, nucile, untul, smântâna, măslinele, ouăle, brânza.

În ţările industrializate, consumul de lipide este mai mare decât necesarul de care au nevoie copiii pentru a creşte. Nevoile de lipide variază în funcţie de persoană, dar nu trebuie să depăşească mai mult de 30% din raţia zilnică. Se poate reduce consumul de lipide, mâncând mai puţine alimente transformate, produse lactate mai puţin grase ca şi carne mai slabă. Dar, în nici un caz nu trebuie scoase din alimentaţia copiilor, fiindcă joacă un rol important în creştere şi în dezvoltarea cerebrală. Aceste lipide poartă denumirea de acizi graşi esenţiali şi se găsesc în uleiurile vegetale şi nuci.

 

Proteine

Sau protide. Consituie mai mult de jumătate din consituţia solidă a corpului uman şi sunt formate din 20 de acizi aminaţi, din care 8 trebuie luaţi din alimente, fiindcă organismul uman nu îi poate produce. Aceştia sunt esenţiali în procesul de creştere. Protidele au un rol esenţial în constituirea noilor ţesuturi. Această categorie de nutrienţi se află în aproape toate categoriile de alimente, mai puţin în uleiuri: în carne, în peşte, în ouă, în brânzeturi. În dietele vegetariene e indicat să se consume ouă, pentru a limita carenţele de proteine care pot duce, mai ales la femei şi copii, la importante carenţe de fier, la anemie şi oboseală.

 

Apa

Deşi nu are aport energetic apa este clasată adesea drept nutrient, deoarece ea constituie 75% din corpul uman, fiind esenţială vieţii. În plus, ea este cea care transportă vitaminele şi mineralele şi contribuie la eliminarea deşeurilor sangvine şi la menţinerea temperaturii corpului.

 

Vitaminele

Nici ele nu ne aduc energie, dar sunt esenţiale vieţii şi creşterii. Acidul folic, o vitamină din complexul B, este primordială în creştere şi în dezvoltarea normală a coloanei vertebrale şi a creierului fătului. Chiar dacă sunt necesare nu este nevoie decât de cantităţi mici. Vitaminele se găsesc în multe alimente. Cele mai importante sunt: vitamina A, care contribuie la dezvoltarea oaselor şi a dinţilor; vitamina D, care joacă un rol în formarea şi menţinerea oaselor şi a dinţilor; vitamina C, bună pentru sănătatea cartilagiilor, gingiilor şi dinţilor; vitamina B1, care favorizează creşterea; vitamina B2 care contribuie la formarea ţesuturilor. Iată de ce este important ca cei mici să consume legume, foarte bogate în vitamine.

 

Sărurile minerale sau oligoelementele

Ca şi vitaminele, numeroase săruri minerale joacă un rol important în creşterea copiilor şi în formarea celulelor. Magneziul contribuie la formarea ţesuturilor şi oaselor; fierul la formarea globulele roşii, zincul la formarea ţesuturilor şi enzimelor; sodiul şi potasiul sunt necesare funcţionării normale a celulelor.

Fructele şi legumele proaspete conţin minerale şi acoperă multe din nevoile nutriţionale ale copilului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *