Prunele, adevărate rezerve de energie

Prunele
Foto: californiadriedplums.org

Originea (Prunus domestica) nu este pe deplin elucidată, dar cei mai mulţi specialişti consideră că o specie semi-naturalizată creştea în Europa, încă din Antichitate, adică în urmă cu peste 2000 de ani. După cum consemnează Plinius cel Bătrân, în cartea sa “Istoria naturală”, în secolul al II-lea î.Hr., romanii au adus prunul de cultură în Europa, din Siria, dintr-o regiune supranumită “Cornul abundenţei”.

Primele însemnări despre prune vin din vremea Romei antice, când deja existau nu mai puţin de 300 de varietăţi produse în tot sudul Europei şi în vestul Asiei. Din Europa, prunele au fost duse apoi în China şi în Japonia, unde au fost obţinute nişte varietăţi foarte diferite de ceea ce cunoaştem în zona noastră.

Prunus domestica s-a dezvoltat din corcoduşul si din porumbarul (arbust cu ramuri spinoase şi fructe vineţii, acre), care creşteau în stare sălbatică, în multe zone din Asia şi din Europa. Resturi de sâmburi carbonizaţi, găsiţi în bazinul superior al Rinului şi al Dunării, care seamănă cu sâmburii de prun sălbatic, indică faptul că Prunus domestica, probabil, creştea şi în zona centrală a Europei.

În secolele al II-lea şi al III-lea, romanii au extins cultura pomilor fructiferi inclusiv pe teritoriul vechii Dacii.

Astăzi ţara noastră este în top zece, al ţărilor producătoare de prune, dupa China, Serbia, Statele Unite ale Americii, urmate de Turcia, Spania, Italia, Franta, Ucraina etc.

Prunus domestica este, şi în prezent, una dintre speciile cele mai cultivate în lume, ocupând locul al doilea, în zonele cu climă temperată, după măr.

 

Prunele au un conţinut bogat de minerale şi vitamine – potasiu, magneziu, calciu, fosfor, fier, vitamina C, vitamina A, vitamina K şi unele vitamine din complexul B, precum şi acizi organici, protide şi celuloză.

 

Beneficiile consumului de prune:

  1. curaţă foarte eficient colonul şi tubul digestiv pe ansamblu, accelerează tranzitul intestinal, reglează flora digestivă, creând un mediu sănătos, în care tumorile nu pot prolifera.
  2. ajută la menţinerea nealterată a unor funcţii cognitive, cum ar fi atenţia sau memoria.
  3. previne degenerescenţa maculară.
  4. ajută la asimilarea fierului din alte alimente.
  5. încetineşte fenomenul de îmbătrânire şi are efect benefic asupra tenului.
  6. ajută la rărirea puseelor reumatice şi chiar la refacerea unor ţesuturi articulare afectate de procesele inflamatorii şi degenerative.
  7. previne cancerul la prostată.
  8. inhibă şi distruge viruşii gripali de tip A.
  9. blochează procesele degenerative la nivelul sistemului nervos central.
  10. ajută la controlul şi la blocarea evoluţiei astmului.
  11. stimulează mişcările intestinului, reglează flora intestinală şi curăţă tubul digestiv.
  12. ajută la reducerea nivelului colesterolului şi al trigliceridelor din sânge.
  13. favorizează eliminarea toxinelor.
  14. stimulează sistemul nervos şi funcţionarea ficatului.
  15. protejează celulele organismului de acţiunea nocivă a radicalilor liberi, care stau la originea bolilor cardiovasculare, dar şi a cancerului.
  16. creşte imunitatea şi previne apariţia mai multor maladii.
  17. curăţă organismul.
  18. întăreşte oasele.
  19. stopează evoluţia aterosclerozei, împiedicând oxidarea colesterolului pe artere şi formarea plăcilor de aterom.
  20. ajută la eliminarea excesului de sodiu din organism.
  21. curăţă intestinul şi stimulează secreţia, contribuind la scăderea acidităţii gastrice.
  22. previne şi stopează osteoporoza.
  23. ajută la evitarea deranjamentelor digestive.
  24. ajută tenul cu probleme.
  25. stimulează peristaltismul, creşte secreţia de sucuri gastrice şi de bilă, ajutând la o mai bună digestie a proteinelor şi, mai ales, a grăsimilor.
  26. combate anemiile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *