Stafidele – surse de vitamine

Stafidele sunt extrem de gustoase, dar si cat se poate de sanatoase, fiind bogate in elemente nutritive, fibre si antioxidanti. Pot fi adaugate si in prajituri, salate, sau consumate pur si simplu, ca gustare intre mese. O jumatate de ceasca de stafide poate inlocui cu succes o portie de fructe normale.

stafide

Conform LiveStrong, o portie de 42 grame de stafide contine vitaminele C, K si B6. Stafidele constituie o sursa de calciu, fier, magneziu, fosfor si cupru. Potasiul continut echilibreaza fluidele si mineralele din corp, pastrandu-ti in stare buna sistemul digestiv, circulator si presiunea sanguina.

De-a lungul tarmului Marii Mediterane, in Grecia, Cipru, Turcia, se cultiva un soi de vita de vie fara seminte. Stafidele se obtin din bobitele acestor struguri ajunsi la maturitate cand continutul de zahar din pulpa atinge procentul cel mai ridicat, prin uscare la soare sau industriala, in cuptoare speciale. Stafidele contin o cantitate mare de fibra, care ofera rapid si pentru mai multa vreme senzatia de satietate. In plus, reprezina o excelenta sursa de antioxidanti ce interactioneaza cu absorbtia colesterolului.

Stafidele contin fructoza, un zahar natural care poate fi transformat cu usurinta in energie, de catre organism. Desi sunt foarte dulci, s-a constatat ca stafidele nu ingrasa deoarece nu contin grasimi si nu au in compozitia lor niciun pic de sare. Stafidele sunt printre putinele fructe dulci care, in cantitate rezonabila, sunt premise in curele deslabire datorita aportului lor energetic. Au rolul de a taia pofta de mancare reducand, in acelasi timp, si riscul aparitiei bolilor cardiovasculare de aceea, este recomandat ca femeile care au trecut de 50 de ani sa le consume zilnic. Multi oameni evita sa manance stafide din cauza continutului ridicat de zahar, de opt ori mai mare decat in cazul strugurilor proaspeti. Stafidele nu afecteaza sanatatea dintilor asa cum se intampla cu dulcuirilcare contin zahar procesat chimic.

Consumul regulat de stafide combate oboseala si previne depresia, fiind un tonic excelent si un energizant puternic al organismului. Se recomanda, mai ales sportivilor, persoanelor in varsta, convalescentilor, tinerilor, celor care lucreaza depun effort deosebit, fizic ori intelectual. Dintre numeroasele soiuri, cele mai dulci sunt stafidele aurii, cele care au culoarea cea mai deschisa insa, din punct de vedere al efectului curative se recomanda stafidele inchise la culoare, pentru ca acestea contin mai multe minerale si vitamine.

Macronutrienti si calorii: 42 de grame de stafide iti aduc 129 de calorii, insa nu si grasimi saucolesterol. Ele contin 34 grame de carbohidrati, care iti ofera energie, si 2 grame de fibre, care ajuta digestia si mentin sanatatea colonului.

Alte beneficii: au foarte multi antioxidanti (flavonoide si fenoli), care reduc impactul radicalilor liberi asupra organismului. Stafidele constituie si o sursa excelenta de bor, care previne artrita si deteriorarea oaselor. Au si prebiotice, acestea ajutand la mentinerea unui mediu sanatos in colon. Aceste fructe contin si sulfiti, care previn innegrirea si schimbarea gustului lor, in timpul uscarii. In cazuri izolate, acestia pot provoca reactii adverse.

Societatea de Nutritie Canadiana a facut un studiu prin care arata ca stafidele ar putea reprezenta o alegere buna ca gustare, prevenind aportul caloric excesiv si conferind senzatia de satietate mai rapid decat alte gustari. Ei au facut acest studiu pe copii de varsta scolara (8-11 ani), pe durata de 3 luni.

Participantii la studiu au fost impartiti in mod aleator in mai multe grupe, care au primit ca gustare dupa scoala fie stafide, fie struguri, chipsuri de cartofi sau biscuiti cu ciocolata. Ei trebuiau sa manance pana se simteau satui. Fiecare dintre ei a primit zilnic un mic dejun, gustare de dimineata si masa de pranz, standardizate. Apetitul subiectiv era masurat inainte si dupa aceasta gustare, la 15 minute.

Ce s-a observat:

  • Aportul caloric dupa consumul de stafide era mai mic, iar senzatia de satietate mai intensa, in comparatie cu alte gustari
  • Atunci cand mancau stafide, copiii aveau un aport caloric semnificativ mai redus in comparatie cu alte gustari
  • Strugurii, chipsuri de cartofi si biscuiti cu ciocolata ofereau un aport caloric cu 56%, 70%, respectiv 106% mai mare decat stafidele
  • Aportul caloric cumulat (mic dejun + gustare de dimineata + pranz + gustare dupa scoala) a fost cu 10-19% mai mic dupa consumul de stafide, comparativ cu alte gustari
  • Desi toate gustarile au redus apetitul subiectiv, dorinta de a manca a fost mai redusa la cei care au consumat stafide

Iata deci o idee interesanta de gustare pe care o putem oferi copiilor, dar ar trebui sa o avem si noi in vedere. Stafidele sunt bogate in fibre si antioxidanti, deci au rol cardioprotector.

Pentru sportivi reprezinta si o sursa buna de carbohidrati, fiind utile pe durata antrenamentelor sau curselor lungi, in care consumul energetic este substantial.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *