Ştie să distingă binele de rău

Cel mic trebuie învăţat ce e bine şi ce e rău pentru a avea relaţii bune cu ceilalţi copii, cu adulţii din jurul lui pentru a evita disputele, atitudinile şi comportamentele care-l pot răni. Astfel va deveni un adult care va ştii să se poarte în societate.

Te-ai gândit, însă, care este capacitatea celui mic de a distinge binele de rău? Află ce spun specialiştii.

Opinia psihologilor

Mulţi psihilogi sunt interesaţi de conştiinţa morală, adică de capacitatea de a distinge binele de rău. Primul care a abordat acest subiect a fost Jean Piaget. Acesta afirma că în urma interacţiunilor sociale, mai întâi cu adulţii care le impun reguli de conduită, iar apoi prin contactele cu ceilalţi copii, cei mici pot face, cu timpul, diferenţa dintre bine şi rău.

Lawrence Kohlberg, la rândul său, a împărţit dezvoltarea morală pe trei niveluri. Îl vom aborda pe primul, pe care îl numim „preconvenţional”, în care se regăsesc copiii între 2 şi 7 ani. În acest stadiu copilul nu face distincţia între bine şi rău decât în funcţie de reacţia pe care o constată la adulţii din jurul său. „Voi fi, oare pedepsit pentru ce vreau să fac?” se întreabă el. Dacă răspunsul este da, copilul nu va face acel lucru. Dar nu pentru că înţelege în mod real că acel gest nu este bun, ci pentru că vrea să evite pedeapsa.

Puţin mai târziu, către 6 sau 7 ani, copilul, pe lângă faptul că va sesiza că faptele rele sunt pedepsite, va înţelege şi că va primi recompense sau felicitări când va face ceva bun sau corect. Totuşi, morala sa este încă centrată pe nevoile sale şi se interesează de altcineva în măsura în care îşi poate atinge scopurile, primeşte o recompensă sau evită o pedeapsă.

 

Cum îl poţi ajuta pe cel mic?

  • când greşeşte îi explici imediat că a procedat greştit şi îi spui ce are de făcut. De exemplu, dacă şi-a lovit sora, îi spui că aşa ceva nu trebuie să mai facă niciodată, îl pui să-şi ceară scuze şi să se poarte mereu frumos cu ea.
  • apreciază-l când se poartă cum trebuie. Nu trebuie decât să subliniezi că a acţionat bine atunci când face acest lucru.
  • când îţi povesteşte despre diverse situaţii survenite în timpul zilei la grădiniţă sau la şcoală, îl întrebi mai întâi care este opinia lui, înainte de a-i spune punctul tău de vedere. Această atitudine îl va ajuta să facă legături între comportamentele acceptate sau nu de către societate.

 

În concluzie, e bine să nu uiţi că numai în urma experienţelor avute copilul dezvoltă capacitatea sa de a distinge binele de rău. De aceea, ca părinte, va trebui să-i oferi posibilitatea de a trăi experienţe îmbogăţite care să devină şi utile. Este cel mai bun mod de a învăţa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *