Sunteți o familie de vegetarieni? Ce îi dai copilului să mănânce

Un regim vegetarian echilibrat, variat și energetic permite copiiilor să crească și să se dezvolte armonios. Dacă este dezechilibrat poate duce la întârzieri de creștere și de dezvoltare, cât și la carențe nutiționale. Dacă vei respecta valorile și principiile vegetariene poți evita problemele. Iată câteva sfaturi utile.

familie-de-vegetarieni

–         Carnea, peștele și fructele de mare vor trebui înlocuite cu substitute. Adică alimente bogate în proteine, cum ar fi ouăle, tofu, tempeh (soia fermentată, foarte bogată în proteine), leguminoase uscate (linte, mazăre, fasole, soia edamame (verde, în pastăi), produse din soia, nuci și semințe (măcinate până copilul împlinește 4 ani), unt de arahide, de nuci, de migdale, sub formă de pastă până la 4 ani.

–         Dacă sunteți lacto-vegetarieni, produsele lactate (laptele, iaurtul, brânza) oferă surse bune de proteine. Dacă nu, cele din soia sunt indicate.

–         Limitează aportul cotidian de fibre la maximum 5 g + vârsta copilului. Dacă are 3 ani, înseamnă 8 g. De aceea nu trebuie să-i dai celui mic doar produse cerealiere integrale. Dă-i și pâine, orez, paste sub formă de făină albă, rafinată (cam jumătate din cantitatea totală de produse cerealiere).

–         Adaugă ulei sau margarină în alimentația sa. Astfel vei crește caloriile și cantitatea de acizi grași esențiali. Adaugă aceste materii grase când prepari legumele, pastele, orezul etc.

–         Din alimentație nu trebuie să lipsească untul de arahide cremos, hummus (pastă de năut), pateul vegetal, brânza. Sunt bogate în calorii și energetice.

–         Dă-i lapte integral la fiecare masă, dar nu mai mult de 90 ml pe zi.

–         Ai grijă la sursele de fier care trebuie să fie prezente la fiecare masă: cereale, produse din cereale, leguminoase, legume verde închis și cu frunze, ouă etc). Acest fier din surse vegetale este mai puțin absorbit decât cel provenind din carne. Deci este necesar să adaugi vitamina C la fiecare masă, pentru a ameliora absorbția fierului (citrice, roșii, broccoli, ardei etc)

 

Produsele lactate și ouăle

Dacă cel mic nu bea lapte, acesta poate fi înlocuit cu băuturi de soia îmbogățite. Băuturile vegetale din soia, orez, migdale sunt recomandate după 2 ani, fiindcă nu furnizează suficiente materii grase.

În cazul în care alimentația celui mic este fără produse lactate și ouă, sursele de proteine vegetale trebuie variate foarte mult, pentru a asigura aportul necesar. Proteinele vegetale sunt incomplete, față de cele animale. Iată care sunt combinațiile complementare necesare:

–         Leguminoase + produse cerealiere (de ex.: salată de vinete libaneză- baba ghanoush- și pită din grâu integral)

–         Leguminoase + nuci sau semințe (de ex.: hummus care conține năut și pastă de susan)

 

Elemente nutritive care nu trebuie să lipsească

Nevoile copilului de vitamina B12, D, calciu și acizi grași omega 3 sunt mai greu de completat fără carne și produse lactate. În anumite situații sunt necesare suplimente nutritive. Consultă un nutriționist în acest sens.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *