Una dintre cele „trei surori” ale bucătăriei Americii Precolumbiene

Una-dintre-cele-trei-surori-ale-bucătăriei-Americii-Precolumbiene
Foto: magazin.libimseti.cz

 

Prima sa apariție în situri arheologice datează din anul 7000 î.Hr. în Peru , 4000 î.Hr. în Tamaulipas (nord-est Mexic) și 3000 î.Hr. în Tehuacan (sud-est de Mexico City).

Împreună cu porumbul şi dovleacul, fasolea este una dintre cele „trei surori” ale bucătăriei Americii Precolumbiene. Aztecii cultivau fasolea împreună cu porumbul pe care fasolea îl utiliza pe post de arac pentru a se căţăta pe el.

Fasolea este cunoscută în Europa începând cu secolul al XVI-lea. A fost adusă de spanioli şi portughezi de pe platourile înal­te ale Americii Centrale şi de Sud, unde triburile de tolteci şi azteci au cultivat-o şi au folosit-o în hrana lor încă din timpurile străvechi. Adusă mai întâi în Spania, s-a extins repede pe continent, mai întâi în Peninsula Iberică apoi în ţările din nordul Europei. La noi în tară ea a fost adusă în secolul al XVIII-lea. Datorită calităţilor sale nutritive, multă vreme fasolea a constituit unul dintre alimentele de bază ale ţăranului român.

 

În lume există peste 30.000 de soiuri de fasole, din care se cultivă peste 500, şi este cât se poate de prezentă în meniul tuturor popoarelor.

Astăzi fasolea este una dintre sursele de bază de albumine vegetale din lume şi este întâlnită în bucătăriile tuturor popoarelor.

Brazilia și India sunt cei mai mari producători de fasole uscată, în timp ce China este renumită pentru producția sa de fasole verde.

 

Boa­bele de fasole conţin cea mai mare cantitate de cupru dintre toate alimentele de origine animală şi vegetală. Fasolea albă este o sursă importantă de fibre şi proteine şi are un indice glicemic scăzut. Este foarte bogată în săruri mi­nerale, în special în potasiu, calciu, zinc, magneziu, fosfor, fier şi în caroten, B1. B2, PP, B6 şi E.

Fasolea se încadrează în două categorii separate de alimente. Ea face parte atât din grupul legumelor, cât şi din grupul „cărnurilor” şi alimentelor-boabe. Conţinutul bogat de substanţe nutritive o face un produs alimentar foarte sănătos.

 

Beneficiile consumului de fasole:

  1. scade nivelul de colesterol total din sange ca şi LDL (colesterolul „rău”) contribuind la reducerea riscului de boală cardiacă.
  2. luptă împotriva bolilor şi ajută la menţinerea unei stări optime de sănătate.
  3. scade riscul de cancer de colon şi cancer de sân.
  4. contribuie la menţinerea cantităţii de zahăr sau glucoză, niveluri esenţiale pentru reducerea riscului de a dezvolta diabet şi pentru combaterea acestei afecţiuni.
  5. furnizează muşchilor şi creierului energia necesară.
  6. determină o stare bună de sănătate şi previne apariţia ridurilor.
  7. ajută la vindecarea rănilor, regularizarea nivelului de enzime şi de hormoni din organism.
  8. joacă un rol vital în sănătatea oaselor.
  9. menţine o tensiune arterială sănătoasă.
  10. ajută la digestie şi previne constipaţia.
  11. ajută la eliminarea bacteriilor neprietenoase din stomac.
  12. reduce nivelul grăsimilor din sânge.
  13. previne îmbătrânirea prematură a pielii declanşată de expunerea excesivă la soare.
  14. oferă avantaje extraordinare în cazul pierderii în greutate.
  15. ajută la metabolizarea energiei.
  16. ajută la dezvoltarea sănătoasă a celulelor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *