Vânăta
Foto: wecangrowit.org

 

Originea vinetei provine din fascinanta Indie și a fost cultivată în țările din Asia de sud și de est încă din preistorie. Se spune că vânăta s-a născut în Birmania, a fost consumată în India şi adorată de chinezi. A călătorit apoi în caravanele negustorilor arabi şi aşa a ajuns la popoarele care trăiau în partea de Nord a Africii, pe coasta Mediteranei. De aici, după o destul de lungă perioadă de timp, a pornit în lumea largă, prin fanteziile culinare ale mediteraneenilor. Printre reţetele celebre rămase de atunci în istoria culinară a Spaniei se află „Firigolla”, o salată de legume coapte – vinete, roşii şi ardei, sau „Ensalada Murciana”.

În Spania, vânăta, se cultivă din Evul Mediu, în timp ce în alte ţări europene – mai întâi în Italia şi apoi în sudul Franţei – a ajuns abia prin secolul XV. În ţara noastră au fost aclimatizate în secolul XVIII. Vânăta nu a apărut în cărţile de bucate mai devreme de secolul XIX.

În China vinetele au fost cultivate prima dată în secolul al V- lea î.e.n, iar în Italia în secolul al XIV- lea. Italienii au făcut o mare pasiune pentru vinete numindu-le ,,mala insane” adică mărul cel nebun. În Anglia, vinetele erau considerate un afrodisiac fiind numite ,, merele dragostei”.

În zilele noastre se cultivă foarte mult această legumă în America, Africa, America de Sud, sudul Asiei și în Europa de Est.

 

Pe lângă faptul ca sunt deosebit de gustoase, vinetele sunt o sursă bogată de fibre, vitamine (A, B1, B3, B5, B6, B9, C, K), grăsimi, antioxidanți, acid folic și minerale (potasiu, magneziu, mangan, molibden, cupru, calciu și fier) esențiale pentru organism.

 

 

Beneficiile consumului de vinete:

1. ajută la detoxifierea organismului.

2. oferă senzația de sațietate.

3. ajută la protejarea lipidelor din membranele celulelor creierului de radicalii liberi.

4. conferă o stare psihică mai bună.

5. ajută în cazuri de insomnii și stări de nervozitate.

6. protejează de cancerul de colon.

7. protejează sistemul cardiovascular.

8. protejează organismul împotriva stresului și a infecțiilor cauzate de bacterii.

9. previne distrugerea membranelor celulelor.

10. previne apariția cancerului.

11. previne apariția artritei reumatoide.

12. ajută la întărirea sistemului imunitar.

13. ține sub control diabetul zaharat de tip 2.

14. îmbunătăţește circulaţia sângelui şi hrănește creierul.

15. protejează tractul digestiv.

16. poate reduce nivelul de colesterol “rău”.

17. reglează tensiunea arterială şi previne depunerile de colesterol pe pereţii vaselor de sânge.

18. reduce semnificativ riscul de infarct şi accidente vasculare cerebrale.

19. protejează organismul împotriva îmbătrânirii premature.

20. combate balonarea și constipația.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *