Vitamina C- tonus pentru iarnă

Iarna, nu nu mai hainele groase te apără de frig, ci și vitamina C. Această substanță asigură o bună funcționare a sistemului nostru imunitar și ne ajută să rezistăm infecțiilor care în această perioadă se înmulțesc. Așadar, mizează pe vitamina C dacă vrei să nu se prindă gripa sau răceala de tine!

Vitamina-C

Pe lângă rolul ei energizant, vitamina C posedă și alte calități: are acțiune antioxidantă, limitând acțiunea radicalilor liberi, substanțe responsabile de îmbătrânirea organismului nostru. Contribuie și la producerea colagenului pielii, esențial în cicatrizarea rănilor. În plus, facilitează absorbția fierului și a calciului de origine vegetală.

Nevoile variază

Când ai o mare carență de vitamina C, te simți slăbit, nu ai poftă de mâncare, iar rezistența la infecții este foarte scăzută. Această patologie poartă numele de scorbut. Secole de-a rândul scorbutul a fost prezent mai ales în viața marinarilor care nu puteau consuma produse proaspete luni de zile. Evident, în zilele noastre această maladie a fost eradicată, ca urmare a dezvoltării tehnologiei alimentare și mijloacelor de transport. Cu toate acestea, multe anchete alimentare au arătat că în multe situații cantitatea de vitamina C absorbită este uneori limitată. Aportul zilnic al vitaminei C a fost recent modificat. Chiar dacă acesta este în jur de 110 g pe zi pentru un adult, în anumite circumstanțe el trebuie mărit. De exemplu, în cazul fumătorilor de mai mult de 10 țigarete pe zi.

Armă contra infecțiilor
Nu strică ca la începutul sau în timpul sezonului rece să faci o cură cu vitamina C pentru a te proteja împotriva infecțiilor de sezon. Dar este oare soluția miracol? Se pare că nu… Mai exact, absorbția masivă de vitamina C sub formă de medicamente nu a fost încă dovedită. Se pare că nu are chiar puterea de a te păzi 100% de o răceală, nici de a te vindeca. Dar, este evident că atenuează simptomele și durata bolii.

Nu exagera!

Este inutil să te îndopi cu pastile de vitamina C, fiindcă dozele mari pot, pe termen lung, la anumite persoane sensibile, să producă calculi renali, De asemenea, mai pot apărea tulburări intestinale (diaree, greață, crampe abdominale). Anumite studii clinice chiar au demonstrat că mai mult de 500 mg de vitamina C pe zi, are exact efecte opuse: în loc să distrugă radicalii liberi, le favorizează efectele.

Citricele împotriva răcelii

Și de data aceasta tot natura ne salvează. Mai exact, există alimente foarte bogate în vitamina C: kiwi, ardei iuți, zmeură, coacăze, pătrunjelul, varza. Evident, nu trebuie să uităm de citrice (clementine, grepfrut, portocale și lămâi), a căror coajă groasă păstrează mult timp vitamina C.

Vitamina C este foarte fragilă

Dintre toate vitaminele aceasta este cea mai fragilă. Este sensibilă la lumină, la căldură (la gătit) și la oxigenul din aer. Astfel își pierde din virtuți. Iată de ce e preferabil să consumi legumele și fructele crude sau pregătite înainte de a le consuma și să limitezi fierberea lor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *