miercuri,septembrie 28, 2022

De ce este Yoga atât de benefică pentru copii

Reacţiile copiilor pot fi de multe ori extrem de surprinzătoare…şi nu tocmai în sensul pozitiv. Spre exemplu în cazuri banale, când ajungeţi în locul în care v-aţi propus şi brusc el se răzgândeşte, sau când trebuie să faceţi ceva ce lui nu îi convine, ori când îl supără un alt copil, totul capătă proporţii uriaşe, iar cel mic face o criză la care nici nu v-aţi fi aşteptat. Oricare ar fi cauza, copilul simte o frustrare pe care nu o poate controla. Iar când stresul devine şi mai apăsător, oricât am încerca noi să îl ajutăm să se liniştească, copilul începe să se confrunte şi cu o stare de discomfort fizic.

De ce este Yoga atât de benefică pentru copii

De aceea, yoga pentru copii poate fi extrem de benefică, pentru că îi ajută pe cei mici să se elibereze de tensiuni, să înveţe să îşi controleze sentimentele, să îşi cunoască mai bine limitele, propriul corp, pe sine însuşi.

Yoga este un sport excelent la orice vârstă, începând din primii ani şi până la maturitate. Yoga are menirea de a ne linişti, de a ne relaxa, de a ne focaliza pe ceea ce se întâmplă în prezent şi pe trăirile momentului.

Exerciţiile de yoga sunt benefice atât pentru copil pentru a evita situaţiile de criză, însă este la fel de benefică pentru mamă, ce trebuie să înveţe să se adapteze noilor situaţii la care maternitatea o supune. O învaţă să tragă aer în piept şi să se relaxeze atunci când cel mic face o criză de tantrum, o învaţă să îşi găsescă echilibrul atunci când venirea pe lume a copilului îi strică rutină zilnică şi confortul personal, o ajută să se calmeze şi să vadă adevăratele valori şi să treacă cu vederea atunci când cel mic i-a desenat cu carioca pe rochia preferată.

De ce este yoga atât de potrivită pentru copii? Pentru că ei se nasc cu aceste abilităţi care noi adulţii le reînvăţăm prin yoga. Copii, în special cei mici, trăiesc în prezent, ştiu să se focuseze pe ceea ce li se întâmplă exact în acel moment, să mediteze la acel lucru şi să proceseze informaţii în linişte şi în tihnă. Totodată, ei sunt extrem de flexibili şi elastici.

Poziţiile străvechi de yoga sunt asemănătoare cu o plantă sau un animal. Aceste plante şi animale sunt aduse la viaţă în exerciţiile yoga prin mişcări adaptate atât pentru copii de grădiniţă, şcolari, adolescenţi cât şi pentru o familie întreagă.

Iată aşadar, câteva exerciţii pe care le puteţi încerca împreuna cu cel mic acasă:

Postura copac

Toate aceste exerciţii sunt menite pentru a da copilul mai multe opţiuni într-un moment când ea sau el simte că nu există nicio altă soluţie.

Puteţi sugera o poziţie de găsire a echilibrului pentru a-l ajută la găsirea echilibrului intern, stabilizând toate acele emoţii pe care copilul le simte.

Liniştea şi concentrarea necesară în postura copac aduc linişte şi relaxare într-o minte frustrată.

Ridicaţi-vă în picioare, întinzând coloana. Lăsaţi un picior să se odihnească pe gleznă sau deasupra genunchiului celuilalt picior, stând în echilibru. Uniţi palmele la piept sau deasupra capului, în aer precum ramurile. Respiraţi adânc de câteva ori, apoi schimbaţi piciorul.

foto: themominmemd.files.wordpress.com
foto: themominmemd.files.wordpress.com

 

Respiraţie de albinuţă:

Este foarte important să îl învăţaţi pe cel mic să respire adânc. Acest lucru poate fi o modalitate foarte bună de a îl învăţa să îşi ofere un moment de pauză ce îl va ajută la eliberarea tensiunilor. Exersaţi respiraţia împreună cu copilul vostru pentru a fi mai eficient, dar şi mai distractiv.

Aşezaţi-vă pe genunchi, inspiraţi şi întindeţi coloana vertebrală, împingând corpul în faţă, iar braţele în spate. Expiraţi şi coborâti fruntea spre pământ.

foto: media.yogajournal.com
foto: media.yogajournal.com/

 

Postura pisică:

Învăţaţi-vă copilul că schimbarea poziţiei corpului şi găsind una mai relaxantă, îi poate ajuta la schimbă modului în care se simte. E greu de găsit soluţii atunci când te simţi încordat! Aşadar învaţă-l pe cel mic că atunci când se simte frustrat, stresat, sau furios, poate încerca Poziţia Pisică, iar acest lucru îl va relaxa.

Inspiraţi şi priviţi în sus, arcuind coloana în jos. Expiraţi şi trageţi bărbia, ridicând coloana vertebrală la înălţime, ca o pisică.

cat-pose-challenge-kids-yoga-stories

Postura norişor:

Atunci când îl deranjează ceva cu adevărat, învaţă-l să nu îi dea importanţă. El se poate simţi descurajat şi fără puteri, aşadar o postură care să îl facă să se simtă puternic şi stăpân pe situaţie îl va ajuta foarte mult.

„Postura norişor” poate fi folosită că o modalitate de a aduna în mod imaginar toate aceste sentimente de nemulţumire şi frustrare în faţa ta şi a copilului, ca într-un norişor, iar apoi aruncaţi-l departe. Acesta poate fi, de asemenea, o modalitate foarte bună de a încuraja copiii să vorbească despre ceea ce li se pare atât de dificil, fără să fie nevoiţi să rezolve deja acea problemă. Orice ar fi, ajutaţi-l să se elibereze.

Inspiraţi şi îndoiţi genunchii, şi împingeţi norii invizibile din faţa voastră. Expiraţi şi îndreptăţi picioarele, ridicaţi braţele deasupra capului.

foto: media.yogajournal.com/
foto: media.yogajournal.com/

Postura copilului:

Acesta poate fi de mare ajutor în momentele de stres oferindu-i copilului modalităţi de a se auto-calma. Este poziţia în care mulţi nou-născuţi dorm şi se simt foarte bine. Aşadar este o poziţie pe care o puteţi utiliza pentru a-l linişti pe cel mic, încă din primele luni de viaţă.

Într-o clasă de yoga, poziţia cel mai des folosită pentru a „lua o pauză” este Postura copilului. Această postură de restaurare îi permite copilului să se ghemuiască şi totdată este un exerciţiu de întindere pentru partea inferioară a spatelui, şoldurilor şi coapselor. De asemenea, are un efect calmant minunată pe sistemul nervos central.

Revenirea într-o poziţie reconfortantă îl va ajuta pe copil să găsescă acel moment atât de necesar pentru auto-calmare.

Aşezaţi-vă pe mâini şi genunchi. Aşezaţi fundul pe călcâie şi presaţi bine, apoi pieptul lăsaţi-l să se odihnească pe partea superioară a coapselor. Braţele pot fi întins în faţa ta sau lăsate libere pe lângă corp. Respiraţi adânc şi odihniţi-vă.

foto: yogaworksblog.com
foto: yogaworksblog.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *